søndag den 26. september 2010

Tale til S-kongres 2010


Kære kongres og kære Helle tak for en god beretning hvor du kommer ind på vigtigheden af - at satse på vores fælles fremtid via det vigtigste råmateriale vi har - nemlig vores børn og unge mennesker. Her kan man jo overhovedet ikke være uenig!

Derfor var det en meget barsk oplevelse i mandags - da jeg var til offentligt budgetmøde i Faxe kommune. Det barske bestod ikke i - at høre om alle de millioner som kommunen skulle spare - som konsekvens af nulvæksten og den førte skatte politik fra VKO side - selvom det i sig selv er slemt nok.

Nej det – det barske bestod i - var de mødre og fædre der var mødt op - som var dybt frustrerede over de massive besparelser - kommunen skulle foretage på børneinstitutionsområdet. Flere af forældrene - havde læst stakkevis af børnerapporter om normering osv. Andre havde dybt ondt ind i hjertet over - at vide at den pasning som deres barn ville få - langt fra lever op til de krav man stiller -for at ens barn skal få den rigtige ordentlige start i livet.

Min egen niece på 9 år kom forleden dag - og spurgte sin moster - om jeg ikke var inde i det der demokrati? Det måtte jeg jo svare ja til. Min niece havde brug for at vide - om man nu havde råd til at få lavet den nye cykelsti - som skal gå over til den nye skole der skal bygges. Hun kom med en udførlig tegning af hvor den skulle gå - for ellers skulle hendes nye skolekammerater over en meget farlig vej.

Nu er det næsten ikke sådan - at det er hendes moster der har siddet - og holdt en masse rødglødende politiske taler - imod den siddende regering - der er skyld i min niece’s bekymring. Nej - for hun har jo selv undervejs i sit korte liv - oplevet voldsomme nedskæringer - bl.a. med flere lukkedage og på et skåret timetal i skolen.

Det kan ikke være rigtigt - at vi som voksne - ikke længere er i stand til at sikre vores børn - en tryg og ordentlig start i livet. Når jeg oplever så alvorlige bekymringer hos forældre og børn - så fatter jeg ganske enkelte ikke - at man kan forsvare de skattelettelser man har givet - og at man oven i købet fortsætter med at give flere – det er simpelthen fremtids skadelig virksomhed - det er hul i hovedet!

Så kære socialdemokrater vi har den Fair Løsning - og vi vil en Fair Forandring - derfor skal vi vinde det kommende valg - så vi kan fjerne den berettigede bekymring forældrene, min niece og moster Jeannie har.

Tak for ordet



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.